
Κινηματογράφος και Διαφορετικότητα
«και το βράδυ/ στον κινηματογράφο/ βλέπεις/ ό,τι δεν είδες το πρωί…» Μίλτος Σαχτούρης «Το πρωί και το βράδυ» Η επονομαζόμενη έβδομη τέχνη αξιοποιεί την…
ΠερισσότεραΣτην αρχή κάθε ακαδημαϊκού έτους, το Τμήμα Καλλιτεχνικών του BTEC Foundation in Art & Design των Εκπαιδευτηρίων Δούκα, διοργανώνει μια μικρή εξόρμηση στο κέντρο της πόλης, με στόχο να δώσει στους μαθητές των καλλιτεχνικών μαθημάτων την ευκαιρία να συλλέξουν πρωτογενές υλικό ώστε να ξεκινήσουν τα projects τους.
Ο φετινός “Αθηναϊκός Περίπατος” είχε ως αφετηρία του το Καλλιμάρμαρο, το οποίο αναστηλώθηκε το 1896 για να φιλοξενήσει τους πρώτους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες. Η σύγχρονη “ανάπτυξη” έχει όντως αλλοιώσει τόσο το φυσικό όσο και το αστικό περιβάλλον της περιοχής. Εν συνεχεία, η ομάδα των μαθητών περπάτησε κατά μήκος της οδού Καλλιρρόης, που κάποτε αποτελούσε την κοίτη του ποταμού Ιλισού. Ίχνη της ύπαρξης του ποταμού σώζονται ακόμα, όπως μαρτυρά η τοξωτή πέτρινη γέφυρα, που πλέον έχει καλυφθεί από το πεζοδρόμιο στη διασταύρωση με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Παρατηρήσαμε τις μικρές οάσεις πρασίνου και ησυχίας που συμβιώνουν με τους πολύβουους δρόμους· τις χαίρονται κάποιοι λίγοι περίοικοι που δεν περνούν βιαστικά από μπροστά τους μέσα στα αυτοκίνητά τους.
Όταν ρωτήσαμε τα παιδιά τι θα επέλεγαν ως επόμενο σταθμό του περιπάτου, αποφάσισαν ομόφωνα ότι ήθελαν να επισκεφθούμε το Α’ Νεκροταφείο των Αθηνών· τίποτε μακάβριο δεν βρήκαμε στα γλυπτά, τους κήπους και τους ήχους της φύσης εκεί. Μας έκανε ιδιαίτερη εντύπωση η γαλήνια, απόκοσμη ομορφιά της περίφημης “Κοιμωμένης” του γλύπτη Γιαννούλη Χαλεπά – βεβαίως, πρόκειται για γύψινο αντίγραφο του μαρμάρινου γλυπτού, το οποίο έχει πλέον μεταφερθεί στο ασφαλέστερο περιβάλλον της Εθνικής Γλυπτοθήκης στο Γουδί. Κατόπιν, διασχίσαμε περπατώντας τους δρόμους της συνοικίας του Παγκρατίου, φωτογραφίζοντας ό,τι βρίσκαμε ενδιαφέρον, καθοδόν προς το Ίδρυμα Β. και Ε. Γουλανδρή, όπου είχαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε ένα εξαιρετικό πανόραμα μοντέρνας τέχνης. Στην είσοδο του Μουσείου μάς υποδέχτηκε το διπλό πορτραίτο, σε φυσικό μέγεθος, της Ελίζας και του Βασίλειου Γουλανδρή –των συλλεκτών που ίδρυσαν το μουσείο– από τον περίφημο μοντερνιστή ζωγράφο Μαρκ Σαγκάλ. Παρατηρήσαμε με ενδιαφέρον ότι ενώ η Ελίζα Γουλανδρή απεικονιζόταν στο προσκήνιο, φορώντας ένα εκτυφλωτικό κόκκινο φόρεμα, ο άντρας της Βασίλειος ήταν «κρυμμένος» στο γαλάζιο φόντο, παρακολουθώντας την με τρυφερότητα!
Περιδιαβαίνοντας την πόλη μπορέσαμε να εντοπίσουμε τις διαφορετικές περιόδους της ιστορίας της και να παρατηρήσουμε την ανάπτυξή της όπως αντανακλάται στα κτήριά της: παλιές εκκλησίες και νεοκλασικά, δίπλα σε μεγαλύτερες, κάπως επαναλαμβανόμενες, πολυκατοικίες. Στο μουσείο, μπορέσαμε να παρατηρήσουμε την οπτική καταγραφή των ίδιων ιστορικών περιόδων μέσα από έργα τέχνης διαφορετικών τεχνοτροπιών.
At the beginning of every academic year, the art dept. organizes a short trip to the city centre to give art students the opportunity to collect their own firsthand research material, in order to begin their projects.
This year’s “Athens Walk” began at the Kallimarmaron stadium, which was restored in 1896 to host the first modern Olympic games. Modern “development” has indeed altered both the natural and urban landscape. We walked along Kalliroi street, which was once the river Ilissos; a few clues to its existence are evident in the arched stone bridge which has now been paved over at the junction with Vouliagmenis steet. Small oases of green and tranquility live alongside busy streets, enjoyed by few locals who aren’t rushing by in cars.
When given a choice of location to visit next, the students unanimously voted for the First Cemetery of Athens; nothing macabre about the sculptures, the gardens, the sounds of nature there. We were particularly struck by the serene, otherworldly beauty of the “Sleeping Maiden” (Koimomeni) by Giannoulis Chalepas; this being, of course, a plaster cast replica of the original marble sculpture which now rests in the safer environment of the National Sculpture Gallery in Goudi. We then walked through the residential streets of Pangrati and photographed any interesting details, en route to the Goulandris Foundation, which provided us with an exquisite overview of modern art. At the entrance of the museum, we were greeted by a life-size double portrait of Elisa Goulandris and her husband Basil –the Greek collectors who founded the museum– by modernist master Marc Chagall. Interestingly, only Elisa Goulandris, in a resplendent red dress, is shown by Chagall in the foreground, with her husband Basil hovering in the blue shadows of the background, watching over her tenderly!
When walking through the city, we were able to see its different eras and its growth as reflected in its buildings; the old churches and the neoclassical houses alongside bigger more repetitive apartment buildings. In the museum, we could see the same eras in their visual depiction according to different artistic styles.
«και το βράδυ/ στον κινηματογράφο/ βλέπεις/ ό,τι δεν είδες το πρωί…» Μίλτος Σαχτούρης «Το πρωί και το βράδυ» Η επονομαζόμενη έβδομη τέχνη αξιοποιεί την…
ΠερισσότεραΜπορεί ν’ ακολουθούμε τους ξέφρενους ρυθμούς, που μας επιτάσσει η πρόοδος και η ανάπτυξη της κοινωνίας, στο παρελθόν μας όμως, βρίσκονται τα θεμέλια πάνω…
Περισσότερα*με αφορμή την εκπαιδευτική επίσκεψη του Τμήματος BTEC Foundation in Art, Design & Media στην Έκθεση Σύγχρονης Τέχνης “PORTALS” – NEON από την Laline…
Περισσότερα