Πολιτισμός
Μία Σχολική Χρονιά γεμάτη με *Στάσεις Ζωής* 

Συνεργασία Νηπιαγωγείων Εκπαιδευτηρίων Δούκα και SAHETI School

‣Με αφορμή τις προετοιμασίες για την περίοδο του Πάσχα, μία όμορφη και ιδιαίτερη δράση πραγματοποιήθηκε μεταξύ του τμήματος μας ΝΝ2 του Νηπιαγωγείου των Εκπαιδευτηρίων ΔΟΥΚΑ και του Νηπιαγωγείου της ΣΧΟΛΗΣ ΣΑΧΕΤΙ (SAHETI School – South African Hellenic Educational and Technical Institute), στο Γιοχάνεσμπουργκ στη Νότιο Αφρική. Στο πλαίσιο του Προγράμματος ΣΤΑΣΗ ΖΩΗΣ – Άξονας ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, στόχος αυτής της συνεργασίας ήταν να κατανοήσουν τα παιδιά τη μοναδικότητά τους, αλλά και την ομοιότητά τους με τα παιδιά του κόσμου. Να εκφραστούν δημιουργικά και να αναπτύξουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες, όπως είναι η συμμετοχή σε ομαδικές δραστηριότητες και η επικοινωνία με παιδιά από άλλα σχολεία και με τον τρόπο αυτό να εκπαιδεύσουμε τους μαθητές μας να γίνουν οι παγκόσμιοι πολίτες του αύριο!

Διαδικτυακή Εξ αποστάσεως Βιβλιοπαρουσίαση από την κ. Αυγή Βάγια

‣Οι τάξεις του νηπιαγωγείου την περίοδο των Χριστουγέννων είναι γεμάτες χρυσόσκονη, όμορφες δημιουργίες, υπέροχα τραγούδια και παντού “μυρίζει” ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ! Λίγη “γεύση” από τα γλυκά των Χριστουγέννων μας έλειπε, την οποία και μας έδωσε η κ. Αυγή Βάγια, συγγραφέας του παιδικού βιβλίου “Ο Κουραμπιές Γιεσγιές”! Μας παρουσίασε μέσα από μία διαδραστική αφήγηση την ιστορία του υπέροχου κουραμπιέ που δεν μπορούσε να πει ποτέ όχι και έλεγε μόνο YES, YES! Παρέα της ήταν και ο ήρωας της ιστορίας κουραμπιές Γιεσγιές, ο οποίος έπαιξε μαζί μας διάφορα διαδραστικά παιχνίδια, τα οποία απολαύσαμε μικροί και μεγάλοι!!! Ήταν μία υπέροχη χριστουγεννιάτικη ιστορία, η οποία στο τέλος μας άνοιξε και την όρεξη!

Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης

‣ Οι μαθητές της Δ΄ Δημοτικού παρακολούθησαν, μέσω Live Streaming, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης «Ταξιδεύοντας στην Ελλάδα». Περιηγήθηκαν σε διάφορες γωνιές της Ελλάδας και γνώρισαν δημοτικές μελωδίες, παραδοσιακούς ρυθμούς και χορούς μέσα από τα συμφωνικά έργα του Νίκου Σκαλκώτα και του Γιάννη Κωνσταντινίδη, οι οποίοι ανέδειξαν τη σχέση ανάμεσα στην παραδοσιακή και τη λόγια ελληνική μουσική.

Οδύσσεια

‣ Επιστροφή στο θέατρο ΔΑΪΣ, μετά από δυο χρόνια κορονοϊού. Στο πλαίσιο του διαθεματικού προγράμματος που άπτεται στον πολιτισμό, οι μαθητές της Γ’ τάξης παρουσίασαν στους συμμαθητές τους τις περιπέτειες του Οδυσσέα, του Θησέα και του Ιάσονα. Προσέγγισαν τους ήρωες μέσα από ομαδικές συνθετικές εργασίες, οργάνωσαν θεατρικά δρώμενα με χιούμορ και φαντασία, τραγούδησαν και χόρεψαν με την ψυχή τους, ενώ έγιναν παρουσιαστές τηλεπαιχνιδιού γνώσεων με διαδραστικό περιεχόμενο. Έμαθαν, αλλά και διασκέδασαν μετατρέποντας τη μάθηση σε παιχνίδι και χαρά.

Διαδικτυακή Εκδήλωση των Εκπαιδευτηρίων Δούκα για την Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας

‣ Τα Εκπαιδευτήρια Δούκα, ως ενεργό μέλος του Ελληνικού Δικτύου Συνδεδεμένων Σχολείων (ASPnet) της UNESCO, με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Ελληνικής Γλώσσας, διοργάνωσαν την Τετάρτη 9 Μαρτίου διαδικτυακή εκδήλωση με τίτλο: «It’s not Greek to me… Ελληνική, μια γλώσσα που μας ενώνει».
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Ca’ Foscari της Βενετίας με κεντρικές ομιλήτριες τις κ. Caterina Carpinato και Ευγενία Λιοσάτου, καθηγήτριες Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στο εν λόγω πανεπιστήμιο. Απευθυνόταν σε γονείς, μαθητές, εκπαιδευτικούς και γενικά όσους δείχνουν ενδιαφέρον για τη διαφύλαξη και διάδοση της Αρχαίας και Νέας Ελληνικής Γλώσσας.
Έλληνες μαθητές συνομίλησαν στα Ελληνικά με Ιταλούς φοιτητές που σπουδάζουν την ελληνική γλώσσα στο εξωτερικό. Σκοπός της εκδήλωσης ήταν να αναδείξει τον υπερτοπικό και διαχρονικό χαρακτήρα της γλώσσας μας ως κύριο συστατικό της Παγκόσμιας Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
Στην εκδήλωση συμμετείχαν μαθητές από τα Εκπαιδευτήρια Δούκα, το Ράλλειο Γυμνάσιο Θηλέων Πειραιά, το Βαρβάκειο Πρότυπο Γυμνάσιο, το 2ο Γυμνάσιο Γέρακα, το 4ο Γυμνάσιο Αμαρουσίου και το Πρότυπο Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Νέας Σμύρνης. Επίσης, τραγούδια από τα ελληνόφωνα χωριά της Καλαβρίας ερμήνευσε η απόφοιτη των Εκπαιδευτηρίων Δούκα, Ναταλία Κωτσάνη, μέλος του συγκροτήματος των Encardia.

Ο Θεσμός “Πολιτιστικοί Μήνες” στο Γυμνάσιο

‣ Κάθε μήνας και ένα στοιχείο πολιτισμού, μια αφορμή για επαφή και γνωριμία με την ιστορία, την τέχνη, το άγνωστο! Οι μαθητές συνεργάζονται σε ομάδες και προετοιμάζουν αφιερώματα με άρθρα, αφίσες και παρουσιάσεις, τα οποία τα επικοινωνούν στο σύνολο των μαθητών του Γυμνασίου μέσω της ηλεκτρονικής μαθητικής εφημερίδας G-e-news. Το ταξίδι ξεκίνησε το Νοέμβριο, με θεματικό άξονα «Η Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού» Παιδιά και Δικαιώματα (genews.online)

Για τον μήνα Δεκέμβριο, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης και Αξιοπρέπειας των Θυμάτων Εγκλημάτων Γενοκτονίας, οι μαθητές ερεύνησαν και δημοσίευσαν ένα αφιέρωμα με τίτλο «9 Δεκεμβρίου: Ημέρα Μνήμης, Περισυλλογής και βαθιάς Οδύνης». Οι μαθητές μέσα από το άρθρο και τις εργασίες τους παρουσίασαν τις σημαντικότερες πτυχές της γενοκτονίας των Ποντίων και των Αρμενίων. 9 Δεκεμβρίου: Ημέρα Μνήμης, Περισυλλογής και βαθιάς Οδύνης (genews.online)

Επίσης, παρουσίασαν τον Ιανουάριο το αφιέρωμα «Ιστορίας μνήμες» με αφορμή τη Διεθνή Ημέρα Μνήμης για τα θύματα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΜΝΗΜΕΣ: ΤΟ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ (genews.online)

Τον Φεβρουάριο προετοίμασαν αφιέρωμα με τα έθιμα της Αποκριάς στην Ελλάδα, ενώ τον Μάρτιο διοργάνωσαν, σε συνεργασία με το 15μελές μαθητικό συμβούλιο, λεξιλογικό διαγωνισμό με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ελληνικής Γλώσσας ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ-9 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ (genews.online). Οι «Πολιτιστικοί μήνες» ολοκληρώθηκαν με την παρουσίαση μιας εκτενούς ερευνητικής εργασίας για τα 200 χρόνια από την μάχη του Πέτα. 200 χρόνια από τη μάχη του Πέτα:οι μαθητές θυμούνται και συμμετέχουν σε διαγωνισμό (genews.online)

Μαθητικό συνέδριο του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς

‣ Το Σχολείο μας, με τη συμμετοχή επτά μαθητών, έλαβε μέρος στο μαθητικό συνέδριο του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς, με θέμα “Η Ελλάδα στον 20ο αιώνα – Η Μικρασιατική Καταστροφή” υπό την επιμέλεια και καθοδήγηση των καθηγητριών τους κ. Καρυστινού Μάρθας και κ. Σταύρου Αναστασίας. Οι μαθητές έκαναν μια εξαιρετική παρουσίαση με θέμα “Συγκριτική μελέτη των λαογραφικών και πολιτιστικών στοιχείων μεταξύ των ευρημάτων του Μουσείου της Φ. Χαϊδεμένου και των λογοτεχνικών έργων “Ματωμένα χώματα”, “Αιολική γη” και “Γαλήνη”.

“Ομιλείτε ελληνικά…”

‣ Στο πλαίσιο της “Στάσης Ζωής- Πολιτισμός”, η ομάδα της εφημερίδας του Λυκείου «ευ ανάγνωστον» υπό την καθοδήγηση των υπευθύνων καθηγητριών, Μ. Καρυστινού και Κ. Κανιάρη, διοργάνωσαν ένα ψηφιακό γλωσσικό παιχνίδι, με αφορμή την Παγκόσμια ημέρα μητρικής γλώσσας, με στόχο τη μύηση των μαθητών σε πτυχές της ελληνικής γλώσσας με παιγνιώδη τρόπο.
Όλες οι τάξεις του Λυκείου συμμετείχαν παράλληλα στο διαγωνιστικό μέρος του παιχνιδιού ξεκινώντας έτσι δημιουργικά και δυναμικά την ημέρα τους. Οι μαθητές του ΛΓ1 αναδείχθηκαν νικητές σε απόσταση αναπνοής από τους μαθητές του ΛΒ4.

Δράση για την κατασκευή ψηφιακού χάρτη με την Ιστορία των Επιστημών

‣ Ταξίδι στην ιστορία της επιστήμης. Υλοποιείται σε συνεργασία μεταξύ του μαθήματος TOK και του CAS. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε ένα διαδικτυακό “σύννεφο” με παγκόσμιους χάρτες διαφόρων εποχών στους οποίους θα εντοπίζονται πληροφορίες για τους σημαντικότερους επιστήμονες της αντίστοιχης εποχής. Ένα ταξίδι στο χώρο και στο χρόνο των μεγάλων στιγμών της επιστήμης.
Η δράση είχε τα ακόλουθα στάδια:
-Συλλογή πληροφοριών για τους επιστήμονες (excel) και δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας.
– Καθορισμός θεμάτων προς έρευνα και ιστορικών περιόδων – κατασκευή χάρτη για τον 4ο μ.Χ. και 5ο μ.Χ. αιώνα. Στόχος η έρευνα να επεκταθεί μέχρι τον 16ο αιώνα μ.Χ μέσα στα δύο χρόνια του προγράμματος ΙΒ.
– Χωρισμός μαθητών σε ομάδες με γνωστικό αντικείμενο μια ευρύτερη γεωγραφική και πολιτισμική ενότητα (Ευρώπη, Κίνα, Ινδία, Αμερική και αραβικός κόσμος) Αναζήτηση πηγών και βιβλιογραφίας από κάθε ομάδα.
– Συγκέντρωση συνολικά 157 τίτλων βιβλίων.
– Ολοκλήρωση ιστορικών περιόδων μέχρι τον 12ο μ.Χ αιώνα