EDU Values στο Χριστουγεννιάτικο Bazaar των Εκπαιδευτηρίων Δούκα

Το έργο Europe Diverse and United ERASMUS+ πραγματοποίησε μια δραστηριότητα για μαθητές του δημοτικού κατά τη διάρκεια του Χριστουγεννιάτικου Bazaar που διοργανώθηκε από τα Εκπαιδευτήρια Δούκα στις 25 Νοεμβρίου 2023. Σκοπός της δραστηριότητας ήταν να ενισχύσει την ευρωπαϊκή ταυτότητα των μαθητών μέσα από το παιχνίδι και τη διασκέδαση, στο πλαίσιο ενός κυνηγιού θησαυρού, γύρω από τους χώρους του σχολείου, για να βρουν το μυστικό δωμάτιο μιας χώρας της ΕΕ που τους ανατέθηκε, ενώ μάθαιναν για τη χώρα αυτή, την ιστορία της, τον πολιτισμό της και τις παραδόσεις της!

Σχετικά με τη δραστηριότητα

Η δραστηριότητα βασίζεται στην ιδέα του κυνηγιού θησαυρού, που σημαίνει ότι οι μαθητές θα έπρεπε να περιηγηθούν σε μια συγκεκριμένη διαδρομή, βρίσκοντας ενδείξεις που τους οδηγούν από το ένα σημείο στο άλλο, μέχρι να φτάσουν στον “θησαυρό” του κυνηγιού, που σε αυτή την περίπτωση είναι μια αίθουσα διακοσμημένη με στοιχεία από ένα τυχαία επιλεγμένο αλλά συγκεκριμένο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Σε κάθε τοποθεσία, οι μαθητές θα έβρισκαν έναν QR κωδικό που τους οδηγούσε σε μια ερώτηση σχετική με τη χώρα που τους ανατέθηκε, και αν απαντούσαν σωστά θα τους οδηγούσε στην επόμενη τοποθεσία όπου θα βρισκόταν η επόμενη κρυφή ένδειξη.

Προετοιμασία της δραστηριότητας

Για την πραγματοποίηση της δραστηριότητας, οι κατάλληλες προετοιμασίες έπρεπε να γίνουν από την ομάδα του έργου EDUValues. Πιο συγκεκριμένα:

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ
Για τη δραστηριότητα, όπως αναφέρθηκε, οι μαθητές θα σάρωναν έναν QR κωδικό από μια κινητή συσκευή (tablet που τους δόθηκε), που θα τους οδηγούσε στην ερώτηση που θα έπρεπε να απαντήσουν. Για να γίνει αυτό, η ομάδα NewsEdu πρόσφερε τις δυνατότητες ανάπτυξης ιστοσελίδων και τον διακομιστή της και την ιστοσελίδα για να φιλοξενήσει την πλατφόρμα του EDUValues Scavenger Hunt. Το περιεχόμενο αναπτύχθηκε από την ομάδα του EDUValues και υλοποιήθηκε σε συνεργασία με την NewsEdu. Η τεχνική οργάνωση ήταν απλή. Υπήρχε ένας χώρος για τη δραστηριότητα που θα φιλοξενούσε 4 ενότητες χωρών. Κάθε χώρα θα είχε 4 υποενότητες με 4 ερωτήσεις και κάθε ερώτηση θα είχε 2 υποενότητες, τη σωστή και τη λανθασμένη απάντηση. Η λανθασμένη απάντηση θα ενθάρρυνε τους μαθητές να προσπαθήσουν ξανά ενώ η σωστή απάντηση θα τους οδηγούσε στην τοποθεσία της επόμενης ένδειξης.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ
Η ομάδα του έργου EDUValues ανέπτυξε το περιεχόμενο για την πλατφόρμα για κάθε μια από τις 4 τυχαία επιλεγμένες χώρες (Γερμανία, Γαλλία, Πολωνία, Πορτογαλία). Κάθε χώρα είχε 4 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής που, στις περισσότερες περιπτώσεις, θα απαιτούσαν από τους μαθητές να ερευνήσουν στο διαδίκτυο για να βρουν την απάντηση και που εστίαζαν σε ενδιαφέροντα γεγονότα που χαρακτηρίζουν τη χώρα, την ιστορία της, τον πολιτισμό της, τη γεωγραφία της, τη βιοποικιλότητα κ.λπ. Ο υποκείμενος στόχος των ερωτήσεων ήταν να πυροδοτήσουν το ενδιαφέρον των μαθητών να γνωρίσουν μια άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έτσι ώστε να τους κινητοποιήσουν να ερευνήσουν περαιτέρω και να μάθουν για τη χώρα αυτή και άλλες χώρες της ΕΕ.

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΤΩΝ ΔΩΜΑΤΙΩΝ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ
Για κάθε μία από τις επιλεγμένες χώρες, επιλέχθηκε μια αίθουσα και διακοσμήθηκε με οπτικά στοιχεία (π.χ., σημαία, παραδοσιακές φορεσιές, παραδοσιακά φαγητά/γλυκά κ.λπ.) και πληροφορίες (π.χ., διάσημες πόλεις, μνημεία, παραδόσεις κ.λπ.) που σχετίζονται με τη χώρα. Κάθε δωμάτιο θα είχε επίσης ένα τραπέζι που θα είχε ένα παραδοσιακό φαγητό ή γλυκό από τη χώρα και ένα τραπέζι με μια χριστουγεννιάτικη σακούλα δώρου για κάθε μαθητή. Η σακούλα περιείχε μια σφραγισμένη σακούλα με το παραδοσιακό φαγητό/γλυκό, μια χριστουγεννιάτικη συνταγή από τη χώρα, ένα μικρό χριστουγεννιάτικο δώρο και ένα ενημερωτικό φύλλο για τη χώρα που παρουσίαζε τις τοπικές χριστουγεννιάτικες παραδόσεις και τις ευχές για τα Χριστούγεννα στη τοπική γλώσσα (π.χ., Καλά Χριστούγεννα και Ευτυχισμένο το Νέο Έτος).

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΓΓΡΑΦΗΣ
Το Δημοτικό Σχολείο Δούκα σε συνεργασία με την ομάδα του έργου EDUValues του Σχολείου Δούκα οργάνωσε και διευκόλυνε τη διαδικασία εγγραφής των γονέων για τα παιδιά του δημοτικού στη δραστηριότητα. Μέσω αυτής της διαδικασίας, οι εταίροι ενημερώθηκαν για τη δραστηριότητα και ότι τουλάχιστον ένας γονέας ανά συμμετέχοντα μαθητή θα έπρεπε να παρακολουθήσει μια ενημερωτική συνεδρίαση σχετικά με το έργο. Ακολούθησε επικοινωνία με τους γονείς μέχρι την ημέρα της εκδήλωσης για να διασφαλιστεί η ομαλή πραγματοποίησή της.

Πραγματοποίηση της δραστηριότητας

Η δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε μέσω της υλοποίησης των ακόλουθων φάσεων την ημέρα της εκδήλωσης:

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ
Για κάθε έναν από τους μαθητές που συμμετείχαν, ήταν υποχρεωτικό, τουλάχιστον ένας από τους γονείς να παρακολουθήσει την ενημερωτική εκδήλωση που οργανώθηκε 45 λεπτά πριν από την έναρξη της δραστηριότητας. Κατά τη διάρκεια αυτής της ενημερωτικής συνεδρίας, οι γονείς ενημερώθηκαν για το έργο, τους στόχους του, τα αποτελέσματά του και πώς μπορούσαν να παρακινήσουν τα παιδιά τους και να διευκολύνουν τη διαδικασία της γνώσης των διαφορών και των ομοιοτήτων μεταξύ των διαφόρων χωρών της ΕΕ, και γιατί γιορτάζουμε τη μοναδικότητα της κάθε μιας και χτίζουμε στα κοινά μας χαρακτηριστικά, ενισχύοντας έτσι την ευρωπαϊκή τους ταυτότητα.

ΕΝΑΡΞΗ ΤΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ
Σε αυτή την πρώτη φάση της δραστηριότητας, μέλη της ομάδας του έργου μαζί με δασκάλους του Σχολείου Δούκα, συγκέντρωσαν τους μαθητές και τους ενημέρωσαν για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Μετά την παρουσίαση, οι μαθητές χωρίστηκαν σε 4 ομάδες των 5 μαθητών η κάθε μία και τους ανατέθηκε μια χώρα, μία από τις 4 επιλεγμένες (Γερμανία, Γαλλία, Πολωνία, Πορτογαλία). Στον ίδιο χώρο, κάθε ομάδα μαθητών έλαβε από 2 tablet η κάθε μια, ένα για να σαρώσουν τους QR κωδικούς και να απαντήσουν στις ερωτήσεις, και ένα για να μπορούν να αναζητήσουν τις απαντήσεις στο διαδίκτυο, και έλαβαν τον πρώτο QR κωδικό με την πρώτη ερώτηση της χώρας.

ΚΥΝΗΓΙ ΘΗΣΑΥΡΟΥ
Ακολουθώντας την ένδειξη που έλαβε κάθε ομάδα μαθητών μετά τη σωστή απάντηση στην πρώτη ερώτηση, κάθε ομάδα μετακινήθηκε στην τοποθεσία της δεύτερης ερώτησης αναζητώντας τον κρυφό QR κωδικό της χώρας τους. Κάθε ομάδα συνοδευόταν από δασκάλους και μέλη της ομάδας του έργου EDUValues καθ’ όλη τη διάρκεια του “ταξιδιού” τους προς το κρυφό δωμάτιο της χώρας. Για κάθε ερώτηση, οι μαθητές συνεργάζονταν για να αναζητήσουν διαδικτυακά πληροφορίες που θα τους επέτρεπαν να επιλέξουν τη σωστή απάντηση. Η ίδια διαδικασία επαναλαμβανόταν για τις 4 ερωτήσεις και τις 4 ενδείξεις μέχρι οι μαθητές να φτάσουν στο κρυφό δωμάτιο, μια συγκεκριμένη αίθουσα του σχολείου για κάθε χώρα.

ΚΡΥΦΟ ΔΩΜΑΤΙΟ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ
Κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο κρυφό δωμάτιο της χώρας, οι μαθητές περιπλανήθηκαν και ήρθαν σε επαφή με τα οπτικά στοιχεία και τα ενημερωτικά φύλλα (πληροφορίες για τη χώρα, διάσημες πόλεις, γνωστά μνημεία, παραδοσιακές φορεσιές κ.λπ.) και τους ζητήθηκε να αναζητήσουν και να βρουν 5 ενδιαφέροντα στοιχεία για τη χώρα που τους ανατέθηκε.

ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΤΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ
Μετά την παραμονή τους στο κρυφό δωμάτιο, οι μαθητές συγκεντρώθηκαν ξανά στην αίθουσα από όπου ξεκίνησαν το κυνήγι και κάθε ομάδα παρουσίασε τα ενδιαφέροντα στοιχεία που βρήκε, στις άλλες ομάδες. Τους ζητήθηκε επίσης να ανταλλάξουν, αν το επιθυμούν, το δεύτερο παραδοσιακό φαγητό/γλυκό που είχαν με έναν από τους συμμαθητές τους από τις άλλες ομάδες, ώστε να δοκιμάσουν κάτι από άλλη χώρα!

 

Περισσότερες πληροφορίες για το έργο μπορείτε να πατήσετε εδώ.